In juli 2006 heb ik 2 Auto Rekords uit 1948 gekocht. De twee waren in redelijke staat en in ieder geval compleet. Één van de Auto Rekords bezat een originele Raspe maaibalk. In de folder werd dit als optie aangegeven maar ik had deze nog nooit in het echt gezien. Hier wat foto’s van het transport naar huis:

       

Bij aankomst thuis hebben we de AR’s maar een flink in het sop gezet om ze schoon te maken:

   

En gelijk het andere model uit 1948 ernaast gezet. Familieportretje.



Omdat bij 1 Auto Rekord de remmen vast zaten hebben we die in de werkplaats gereden om deze los te maken. Het plaatje van restaureren kwam erg dichtbij toen heel de aandrijving van het frame los moest. Hieronder een plaatje van de onderdelen van een AR.

   

Aan het frame hebben we een nieuwe bumper gemaakt. Deze was erg krom aan 1 kant  en aan de andere kant was een stuk afgezaagd. De aandrijfassen zijn allemaal opnieuw gelagerd en opnieuw afgedicht. Ook de hele versnellingsbak is nieuw gelagerd. De versnellingsbak “zweeft” een beetje tussen de aandrijfassen in en dit was nog een heel gevogel om te kijken hoe dit uit elkaar gehaald moest worden. Want ook van deze Auto Rekord zijn geen onderdelenlijsten te vinden. De enige documentatie die terug te vinden is van deze trekkers is een foldertje op A5 formaat. 
Vervolgens zijn alle onderdelen apart gespoten.

   

 

De velgen achter zijn gestraald, opnieuw gelakt en voorzien van nieuwe banden. De voorvelgen is een apart verhaal bij de Ar’s uit dit bouwjaar. Dit zijn deelbare velgen. Twee platen die tegen elkaar aangeschroefd zijn houden de buitenband op zijn plaats. Dit is van heel dun staal gemaakt en er wil nog wel eens vocht tussen de platen komen. Gevolg is dat de velgen vaak in zon slechte conditie verkeren dat je er weinig meer mee kan. Dus toen op zoek gegaan naar velghoepeltjes en buiten banden en hier zelf een hart voor gemaakt. Dit is aardig gelukt vind ik zelf en het staat in ieder geval beter als de auto velgen die je vaak onder deze trekkers ziet zitten.

   

Vervolgens begint dan natuurlijk weer het opbouwen van de machine. Hieronder nog wat beelden.


   

En zo ziet de AR er op het moment uit, de motor moet er nog op gemonteerd worden evenals de pomp met benzinetank. De maaibalk is al zwart gespoten en moet ook nog gemonteerd worden.