In juli 2006 heb ik 2 Auto 
Rekords uit 1948 gekocht. De twee waren in redelijke staat en in ieder geval 
compleet. Één van de Auto Rekords bezat een originele Raspe maaibalk. In de 
folder werd dit als optie aangegeven maar ik had deze nog nooit in het echt 
gezien. Hier wat foto’s van het 
transport naar huis:
   
   

Bij aankomst thuis hebben we 
de AR’s maar een flink in het sop gezet om ze schoon te maken:
   

En gelijk het andere model 
uit 1948 ernaast gezet. Familieportretje.

Omdat bij 1 Auto Rekord de 
remmen vast zaten hebben we die in de werkplaats gereden om deze los te maken. 
Het plaatje van restaureren kwam erg dichtbij toen heel de aandrijving van het 
frame los moest. Hieronder een plaatje van de onderdelen van een AR.
   

Aan het frame hebben we een 
nieuwe bumper gemaakt. Deze was erg krom aan 1 kant  en aan de andere kant was 
een stuk afgezaagd. De aandrijfassen zijn allemaal opnieuw gelagerd en opnieuw 
afgedicht. Ook de hele versnellingsbak is nieuw gelagerd. De versnellingsbak 
“zweeft” een beetje tussen de aandrijfassen in en dit was nog een heel gevogel 
om te kijken hoe dit uit elkaar gehaald moest worden. Want ook van deze Auto 
Rekord zijn geen onderdelenlijsten te vinden. De enige documentatie die terug te 
vinden is van deze trekkers is een foldertje op A5 formaat. 
Vervolgens zijn alle 
onderdelen apart gespoten.
   

 
De velgen achter zijn 
gestraald, opnieuw gelakt en voorzien van nieuwe banden. De voorvelgen is een 
apart verhaal bij de Ar’s uit dit bouwjaar. Dit zijn deelbare velgen. Twee 
platen die tegen elkaar aangeschroefd zijn houden de buitenband op zijn plaats. 
Dit is van heel dun staal gemaakt en er wil nog wel eens vocht tussen de platen 
komen. Gevolg is dat de velgen vaak in zon slechte conditie verkeren dat je er 
weinig meer mee kan. Dus toen op zoek gegaan naar velghoepeltjes en buiten 
banden en hier zelf een hart voor gemaakt. Dit is aardig gelukt vind ik zelf en 
het staat in ieder geval beter als de auto velgen die je vaak onder deze 
trekkers ziet zitten.
   

Vervolgens begint dan 
natuurlijk weer het opbouwen van de machine. Hieronder nog wat beelden.
   

En zo ziet de AR er op het 
moment uit, de motor moet er nog op gemonteerd worden evenals de pomp met 
benzinetank. De maaibalk is al zwart gespoten en moet ook nog gemonteerd worden.
   

