In december 2003 kocht ik mijn eerste eigen Holder. Het was deze Holder B10 met frontmaaibalk. De trekker had ik gevonden op Ebay in Duitsland, in de buurt van Stuttgart. De trekker zag er redelijk compleet,hij liep alleen niet en de banden waren glad. Omdat deze B10 een frontmaaibalk had was ik hier toch in geïnteresseerd. Deze maaibalken zijn vrij zeldzaam. Meestal is een zijmaaibalk gemonteerd. Dus op naar Duitsland maar om B10 nummer 8 op te halen.
B10 bij aankoop:
De trekker verdween toen nog even in het vak "voorraad", omdat het Holderweekend toen bijna voor de deur stond en daarom eerst de Holder AR6 gerestaureerd moest zijn. Voor het Holderweekend hebben we nog wel geprobeerd om de B10 aan de praat te krijgen maar dat is helaas niet gelukt. Eind 2004 is de B10 op bokken gezet om de velgen vast te spuiten, hier zijn gelijk nieuwe banden om gegaan omdat ik inmiddels ook nog een set wielgewichten had gevonden, deze gewichten wegen 45 kg per stuk. Zoals eerder vermeld waren de oude banden glad waardoor ik deze niet meer kon gebruiken.
In de zomer van 2005 ben ik toen begonnen met de restauratie van de B10. Eerst kreeg de trekker een flinke beurt met de Karcher. Daarna begon het demonteren van de grote losse onderdelen.
Wat vervolgens overbleef was eigenlijk niet veel meer, een versnellingbak, tussenstuk en een voortrein. Aangezien dit de eerste Holder was die ik kocht en ook de eerste die ik zelf opknapte wilde ik graag laten zien hoe IK vind dat een trekker opgeknapt moet worden.
En dat betekend veel schuren, alles tot de kleinste delen uit elkaar halen,
beoordelen of delen vervangen dienen te worden en zorgen dat alles weer in goede
technische staat is. Ik ben begonnen met de versnellingsbak, beide as-stompen
werden verwijderd en kregen nieuwe lagers en keerringen. Aangezien de assen
gedemonteerd waren kon ik ze gelijk makkelijk schuren met de komborstel. Nieuwe
remschoenen werden gemonteerd en de trommels werden opgeschuurd.
De versnellingsbak kon ik ook makkelijk schuren met de verwijderde as-stompen.
Na het schuren de bak gespoeld voor het schuurstaf. Lagers vervangen in de bak
was niet noodzakelijk. Daarna werden er nieuwe pakkingen gesneden en konden de
as-stompen weer gemonteerd worden.
Op deze manier heb ik ook het tussenstuk aangepakt, deze werd voorzien van een
nieuwe pakking en gemonteerd aan de versnellingsbak. Daarna volgde de voortrein.
De motor is ook helemaal uit elkaar geweest en heeft nieuwe zuigerveren
gekregen. De oorspronkelijke kop die op de trekker zat was gescheurd. Gelukkig
lag er nog een reservekop in het rek zodat dit geen probleem hoefde te zijn.
De kar waar de Holder op lag werd nu toch wat klein. Want omdat alle delen nu kaal waren was de trekker klaar om in een nieuw jasje gestoken te worden.
Dus, trekker op zijn wielen en op de aanhanger naar de spuiterij.
Na dat alles gespoten is volgt het mooiste werk, het in elkaar zetten van de trekker.
En zo ziet de trekker er dan op dit moment uit. Het enige wat nog mist is eigenlijk het plaatwerk, dit moet nog strak gemaakt worden en gespoten en dan is ook dit project afgerond.